Kære børn og forældre

Så skal vi i gang med en ny gymnastiksæson, og i den anledning vil vi gerne byde jer velkommen og komme med nogle praktiske oplysninger.
Dankortbetaling på hjemmesiden virker ikke endnu, men der kan indbetales på Reg.nr. 1551konto nr. 0009223541- senest d. 15.september - husk navn og holdnr. Se mere på: www.karlebo-idrætsforening.dk
mail:karlebo.if@gmail.com
Første gang er tirsdag d. 3. september 2013
Hver lektion varer ca. 50 minutter fra kl. 17.15 til 18.05.
Vi vil gerne bede forældre og børn om at være omklædte og parate til at starte til tiden. Alle børn må gerne medbringe en lommelygte til timen.

Beklædning kan være bluse, korte eller lange bukser eller gymnastikdragt.
Fodtøj er bare tær eller gymnastiksko. Det er forbudt at have strømpesokker, hjemmesko eller kondisko på i timerne. Piger med langt hår må gerne have det sat op i hestehale.

Omklædning forgår i omklædningsrummet eller mellemgang.
Børnene har tisset af og dukket vand inden timen starter.!
Børnene må gerne medbringe en drikkedunk til timen.
Ingen mad i gymnastiksalen, når der undervises.!

Der er efterårsferie i uge 42 (14. til 20.oktober 2013) og sidste gang der er undervisning i år, er i uge 51 (17. december 2013).
Første gang der er undervisning i det nye år er i uge 2 (tirsdag d. 7. januar 2014). Der er vinterferie i uge 7 (10. til 16. februar 2014)
Sæsonafslutning er tirsdag d.8. april 2014.

Juleafslutning holdes på holdene i uge 51 med julehygge.
Opvisning for holdene forventes at blive søndag d.6. april om eftermiddagen.
Indbydelser og opvisningsprogram følger senere i sæsonen.
Alle børn får mulighed for at købe en T- shirts til opvisningen.

Vi vil også gerne forberede forældrene på, at de første gange kan det hele godt ligne kaos! Både børn, forældre, og vi er spændte på det nye, børnene skal se hinanden an, vi skal lære nye navne etc., men vi tror vi hurtig i fællesskab finder ud af det.

Det er meget forskelligt hvad børn kan, vil eller tør, så derfor er det ret individuelt hvad de lærer. De første gange ser vi på ”hvad vi kan” dvs. gennem leg, prøver vi at gøre børnene fortrolige med os, gymnastikken og sanglege. Nogle børn har brug for at kunne se på de andre i starten, dette er ok.

Som forældre til forældre/ barn holdet deltager man aktiv i børnenes leg og bevægelse i hele timen og er til stede under alt undervisning. Som forældre hjælper man til med at tage redskaber frem og tilbage i salen.

Havd laver vi i gymnastiksalen?

Her kommer lidt eks. fra årets program.
Vi skal arbejde med lidt forskelligt i hver lektion, så der bliver noget for alle.

Vi skal arbejde med gymnastik og sanglege:
Her skal vi bl.a. synge fagtesange, lave sanglege hvor der kan/vil indgå redskaber som f.eks., faldskærm, ærteposer, bolde, rasleæg, massageruller, badebolde, pensler, balloner, skamler og sæbebobler.
Vi vil arbejde med krop og bevægelse, f.eks. hvordan ser vores krop ud? Kan vi finde armen, benet eller maven? Eller kan børnene finde ”hjem” til deres hulahopring efter endt leg??

Vi vil lave forskellige løbelege, stafetlege, styrkelege det kan være at børnene bliver tryllet om til forskellige dyr f.eks. hunde, frøer, fugle eller hvem kan løbe hurtigst frem og tilbage i salen eller en frisk omgang ”troldetagfat” eller hvem kan bruge ”tryllesnoren” og hjælpe en kammerat?

Vi vil f.eks. øve i at kaste og gribe en bold eller trille og sparke.
Vi vil lave forskellige lege hvor de skal samarbejde to og to med en bold.
Det kan være at spille ”krabbefodbold” eller at skyde på mål.
Der vil være mulighed for at Krudtuglerne lære forskellige holdlege og boldspil.

Vi vil f.eks. lege med faldskærmen og lave forskellige samarbejdslege som både er over og under faldskærmen. (lære om begreber). Det kan være f.eks. ”fiskelegen” eller en ”huleleg”.

Vi vil arbejde med redskaber og stille forskellige forhindringsbaner op, så de kan lærer at komme op og ned, hen over, neden under, hoppe ned, krybe og kravle.
De vil få mulighed for at lave kolbøtter, måske også baglæns og trille som ”blyanter” på madrassen, gå på line, kravle i ribber, eller krybe som slanger.

Hen over året vil vi lave forskellige sanselege, så de får mulighed for at kende og blive bevidst om deres egen krop.
Vi vil arbejde med fod og hånd gymnastik, f.eks. masser vores fødder, eller gå på tæerne.

Inden timen slutter, vil vi slappe af eller lave massageøvelser. (Fornemme egen krop)

Hvorfor:

Vi vil gerne give børnene mulighed for at,
Vedligeholde eller forbedre børns motorik
Fremme bevægelsesglæde
Få bevægelseserfaring og kropsbevidsthed
Sjove og inspirerende aktiviteter/sansemotorik
Styrke grov og finmotorik
Styrke barnets sanser
Mulighed for sikkerhed ved rum og retningsbegreber
Skærpe opmærksomhed og reaktion
Modtage beskeder og blive selvhjulpen
Styrke hensyntagen børn i mellem (venskaber)
Styrke samarbejde og ansvarlighed for hinanden

Alle børnene på forældre/barn holdet får der egen sangmappe, som de er velkommen til at medbringe til timerne.

Vi glæder os til at lege med jer
Vel mødt Sophia og Betina

DGI | | | Cvr-nr. 29856133